Assalamualaikum dan selama tpetang Mommies!

Macam dah berhabuk sikit kan kat sini? Kepada yang rindu maaf ya admin busy sikit kebelakangan ni.

Sikit je okay!

Mommies yang hamil 6 bulan ke atas mesti ‘excited’ nak rasa bayi bergerak dalam kandungan. Dan bila dah bergerak tu, tak sah kalau tak panggil satu keluarga untuk tengok pergerakan bayi tu. 

Bayi ni pulak satu hal, bila Mommies sorang-sorang banyak kali pulak dia nak mengesot kesana- kesini, bila dipanggilnya adik-beradik, sanak saudara untuk tengok, pandai bayi ni diam aje.

Kecik-kecik dah scam orang ye! Hihi…

Jadi tunggu apa lagi, harini surayamothercare nak share tentang cara aktifkan pergerakan bayi dalam kandungan tau.

Jom kita baca!

_______________________________

CARA MOMMIES BOLEH LAKUKAN UNTUK GALAKKAN BAYI BERGERAK DALAM KANDUNGAN

1. Tidur sebelah kiri ketika kehamilan

Ini adalah salah satu cara aktifkan bayi bergerak dalam kandungan. Mommies baring dan mengiring sebelah kiri. Beri perhatian penuh untuk rasakan pergerakan bayi dalam masa kira-kira 2 jam.

Dalam masa 2 jam, kebanyakan Mommies dapat rasakan bayi bergerak kira-kira 10 kali. Jika Moomies dapat rasakan bayi kurang bergerak dalam tempoh 2 jam tersebut, adalah dinasihatkan untuk segera membuat pemeriksaan lanjut bersama doktor di klinik atau hospital berdekatan.

Selain itu, Mommies hamil yang baring mengiring sebelah kiri banyak faedahnya. Ini adalah kerana apabila Mommies tidur mengiring ke sebelah kiri, aliran darah akan lebih baik kerana urat vena besar, juga dikenali sebagai inferior vena cava, boleh mengalir selari dengan tulang belakang anda di sebelah kanan.

2. Cara pemakanan dan minuman

Bayi akan bertindak balas terhadap gerakan apabila gula darah meningkat. Mommies boleh makan camilan yang disukai atau camilan yang lebih sihat, seperti yoghurt, jus buah, dan kacang-kacangan.

Mommies jangan buat-buat lupa ya, jaga pemakanan bukan untuk aktifkan bayi dalam kandungan sahaja, malah menyihatkan dan menguatkan tubuh badan Mommies ketika hamil.

Antara tujuan pemakanan yang sihat adalah: 

  • Untuk memastikan perkembangan janin berada dalam keadaan sihat.
  • Untuk memelihara kesihatan ibu.
  • Untuk memenuhi keperluan nutrien anda dan memastikan anda menambah berat badan semasa hamil dengan cara yang betul:
  • Jika Mommies kurang berat badan, anda perlu menambah kira-kira 12 hingga 18 kilogram.
  • Perlu menambah 11–16 kilogram jika berat badan anda sebelum hamil adalah normal.
  • Perlu menambah 7-11 kg jika anda berlebihan berat badan.
  • Perlu menambah kira-kira 16-20 kg jika anda mempunyai kandungan dua orang.

3. Ajak berbual

Mungkin nampak pelik bagi, tapi cara ini mampu aktifkan bayi dalam kandungan tau! 

Antara usia 16 dan 22 minggu kehamilan, bayi mula belajar mendengar. Janin di dalam perut biasanya akan semakin aktif bergerak apabila Mommies bercakap dengannya lebih kerap. Agak-agak Mommies boleh berbual apa je? Yelah kan kita kalau bercakap bukannya bayi akan respond kan?

Mommies boleh je sambil usap-usap perut yang semakin membesar tu sambil doakan bayi. Contohnya, “Anak ibu ni dah besar mesti jadi anak yang soleh/solehah tau”, ataupun, “Depan ibu ada toys, nanti adik dah keluar adik main toys dengan ibu ya”, haa begitulah contohnya.

4. Meningkatkan Adrenalin

Adrenalin biasanya muncul ketika kita merasa gugup atau takut. Ternyata sengaja melalukan ini, mampu mengajak janin untuk bergerak.

Maksudnya jika Mommies terkejut, bayi dalam kandungan pun akan terkejut sama ke? Lebih kurang macam tu!

Namun, pastikan Mommies melakukan hal-hal yang sihat dan selamat ya, seperti menonton film yang menegangkan. 

5. Gunakan ‘torchlight’

Yang ni memang agak pelik. Tapi tak pelik jugakan, dalam perut mestilah gelap jika bayi dapat rasakan cahaya yang smaar-samar gituu mesti membuatkan bayi nak bergerak.

Tapi Mommies jangan terkejut tau. Janin sudah boleh memahami cahaya dan gelap setelah lewat usia kehamilan 22 minggu.

Oleh itu, jadi sebenarnya bayi boleh mendekati cahaya. Kalau ikut admin, tak ingatlah masa dalam perut dulu gelap ke tak gelap kan.

Tapi kalau disuluh aja dengan torchlight 23 jam, kemungkinan besar silaulah agaknya bayi tu.

Keluar-keluar complain agaknya baby kita nanti kenapa maknya selalu sangat suluh terang-terang dekat perut tu, sakit mata kita makk!!!

Cc: http://www.myhealth.gov.my/pemakanan-semasa-mengandung/

 

 

 

Written by Suraya Mothercare & Beauty

More From This Category

KENALI 6 CARA BANYAKKAN SUSU BADAN SECARA SEMULAJADI!

Pengeluaran susu ibu perlu dimaksimumkan supaya bayi mendapat pengambilan yang mencukupi. Tidak hairanlah mengapa para mommies sering risau tentang isu ini. Penyelidikan dari CDC mendedahkan bahawa punca ibu berhenti menyusu adalah kerana mereka merasakan mereka tidak...

read more

KENALI 6 CARA BANYAKKAN SUSU BADAN SECARA SEMULAJADI!

Pengeluaran susu ibu perlu dimaksimumkan supaya bayi mendapat pengambilan yang mencukupi. Tidak hairanlah mengapa para mommies sering risau tentang isu ini. Penyelidikan dari CDC mendedahkan bahawa punca ibu berhenti menyusu adalah kerana mereka merasakan mereka tidak...

read more

KENALI 6 CARA BANYAKKAN SUSU BADAN SECARA SEMULAJADI!

Pengeluaran susu ibu perlu dimaksimumkan supaya bayi mendapat pengambilan yang mencukupi. Tidak hairanlah mengapa para mommies sering risau tentang isu ini. Penyelidikan dari CDC mendedahkan bahawa punca ibu berhenti menyusu adalah kerana mereka merasakan mereka tidak...

read more

0 Comments

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *