Assalamualaikum dan selamat pagi Mummies!

Kongsian harini tentang cara menangani anak yang pemalu.

Mummies ada tak dalam ramai ramai anak Mummies yang pemalu?

Sampai Mummies buntu nak buat apa.

Jom baca kongsian kalini. Selamat membaca Mummies!

__________________________

 Tidak Salah Menjadi Anak Yang Pemalu 

Anak yang pemalu ni memang senyap je kan?

Jarang buat masalah.

Pemalu yang sampai menjejaskan kehidupan seharian ni yang susah.

Boleh cakap jenis pemalu yang ini sampai nak keluar rumah pun malu, nak masuk rumah sendiri pun malu, sampai terbuang air besar di kelas sebab malu nak minta kebenaran daripada guru.

 

Mummies disarankan untuk berjumpa dengan pakar kauseling mahupun doktor yang pakar tentang hal ini jika anak anda:

  • Tidak suka pergi ke sekolah
  • Tidak berkawan
  • Takut akan perjumpaan sosial seperti sambutan hari jadi
  • Risau akan diri mereka yang pemalu

Kanak-kanak pemalu biasanya percaya pada diri sendiri, bertimbang rasa dan empati.

Orang selalu beranggapan kanak-kanak yang pemalu tidak suka bersosial.

Sebenarnya, mereka berkemungkinan hanya tidak tahu bagaimana melakukannya dan perlukan bantuan daripada orang terdekat seperti ibubapanya.

__________________________

CARA DIDIK ANAK PEMALU

Memberi Sokongan

Pastikan anak anda tahu yang anda bersimpati dengan mereka.

Ceritakan kepada mereka bagaimana anda mengatasi rasa malu yang anda alami.

Menjadi Contoh Teladan Yang Baik

Kanak-kanak suka meniru ibu bapa mereka. Jadi, adalah sangat membantu jika anda boleh memberi contoh yang baik kepada mereka untuk dipelajari. Apabila anda berjumpa dengan orang, cuba yang terbaik untuk menjadi peramah dan mudah mesra supaya anak anda boleh mempelajarinya.

Berikan Ayat Pemecah Kedinginan

Amat penting untuk mengajar anak anda bagaimana mendekati orang baru, bagaimana mahu mencelah dalam perbualan.

Anda boleh mengajar mereka beberapa ayat untuk membantu memecah kedinginan seperti “Oh, saya juga sukakannya”.

Masukkan Anak Dalam Perbualan

Haa yang ni admin tambah sikit hehe.

Pada pengalaman admin, anak yang pemalu ni sebenarnya nak aje berbual dan bergaul namub tidak tahu bagaimana cara mencelah.

Takut- takut bila mencelah dirasakan kurang sopan oleh orang sekeliling.

Jadi anak ambil pendekatan untuk mendiamkan diri sahaja dan mendengar perbualan yang rancak dibualkan orang- orang sekeliling.

Jadi Mummies sambil- sambil berbual tu kan, boleh, masukkan anak sekali seperti “eh anak saya pandai itu.. ini.. kan abang, macam mana abang buat haritu”.

Haa itu contoh, bila anak pemalu dah diberi peluang bercakap tentang perkara yang anak sendiri yakin untuk berkongsi, lama kelamaan anak pemalu ini akan bertambah baik dalam bergaul kelak tau!

Tak percaya, cuba dulu Mummies.

Lepas dah bercerita tu jangan lupa puji anak, berikan semangat seperti, “pandai abang bercerita tadi”.

Mesti anak rasa bangga kan, Mummies rasa?

____________________________

CARA HARIAN MUDAH BANTU ANAK PEMALU

  • Menjawab panggilan telefon rumah

  • Memesan makanan jika anda makan di luar

  • Berikan duit kepada juruwang ketika membeli belah

  • Menghubungi kawan-kawan mereka

  • Mengucapkan ‘tolong’ dan ‘terima kasih’ kepada orang dewasa yang mereka tidak biasa bertemu (tetapi anda perlu mengenali orang itu atau jika tidak, jangan benarkan anak anda mendekati mereka)

Mengapa Anak Boleh Jadi Pemalu

Bukan anak kita saja ya, orang dewasa pun ada je kan yang rasa malu.

Malu- malu kucing ni takpe, ni yang pemalu sampai menjejaskan kehidupan seharian ni susah sikit la kan.

Sampai nak beli makanan pun malu, hujungnya kelaparan.

Mengikut statistik, rasa malu tidak sukar untuk dijumpai.

Lebih kurang 20% hingga 48% dari populasi manusia memilikinya.

Sementara pengalaman yang negatif mungkin menimbulkan rasa malu, kebanyakan orang memang sahaja lahir dengan sifat sedemikian.

Jika anak anda seorang yang peramah tetapi tiba-tiba berubah menjadi pendiam dan pemalu, mereka mungkin mengalami sesuatu yang buruk dan mereka memerlukan pertolongan profesional untuk mengatasi masalah tersebut.

Cc: hellodoktor.com

https://hellodoktor.com/keibubapaan/kanak-kanak/perkembangan/cara-menangani-anak-yang-pemalu/

 

Written by Suraya Mothercare & Beauty

More From This Category

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

0 Comments

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *