Assalamualaikum dan selamat pagi Mummies!

Monday Blues hari ni… tapi kita ada si manja yang menjadi penyejuk hati kita kan, rasa bersemangat aje harini tau! kiss

Kongsian kali ini adalah tentang bagaimana untuk melatih anak kecil makan sayuran?

Kita selalu je lihat kan anak akan asingkan sayur dalam satu- satu masakan yang Mummies masak.

Contoh paling dekat adalah nasi goreng. Hujung- hujung nak basuh pinggan e eh berlonggok sayuran yang tak dimakan. undecided

SNEK SAYUR SURAYAMOTHERCARE

Sebenarnya kan Mummies, SENANG sangat nak latih anak makan sayur tau!

Bagi je Vegilicious surayamothercare ni, confirm nak lagi!

Ianya adalah sayuran asli seperti bawang putih, petola, lobak putih. peria, dan serunding halia tau.

Rasa dia sangat sedap dan setiap Mummies mesti ada satu Snek Sayur Vegilicious ni!

Mummies cuba dulu beli dan suap kat anak, CONFIRM anak minta nak lagi!

Ehh, antara tips lain ada disertakan di bawah. Selamat membaca Mummies! tongue-out

______________________________

TIPS LATIH ANAK MAKAN BUAH DAN SAYURAN

1: Pastikan buah-buahan dan sayur-sayuran sentiasa disediakan dalam makanan harian keluarga. Pelbagaikan pilihan buah dan sayur serta tawarkannya sebagai snek yang boleh diambil di antara waktu makan.

2: Sentiasa pastikan dua makanan ini berada dalam peti sejuk Mummies.

3: Sediakan salad seperti garden salad atau caesar salad beberapa kali seminggu. Sesekali tu tarik minat anak dengan dekorasi yang comel- comel macam ni!

4: Sesekali, tawarkan anak Mummies pasta vegan, dengan cara menggantikan daging atau ayam kepada sayur-sayuran.

5: Jangan lupa untuk memasukkan sayur-sayuran berdaun hijau atau oren dalam menu anda setiap hari kerana ia merupakan sumber vitamin A yang baik.

6: Satu lagi sumber nutrien penting yang perlu diambil setiap hari ialah vitamin C. Antara makanan yang kaya dengan vitamin C ialah buah oren, limau gedang, strawberi, tembikai, tomato dan brokoli.

7: Selitkan buah atau sayur dalam setiap hidangan utama bersama keluarga, seperti, masukkan buah raspberi dalam bijirin pagi, beberapa potong buah-buahan atau salad dalam menu makan tengah hari anak Mummies atau buah potong untuk makan malam bersama keluarga.

8: Perkara paling penting sebelum mendidik anak susah makan sayur untuk menggemari sayuran dan buah ialah Mummies sendiri perlu menunjukkan contoh teladan yang baik. Sebagai ibu bapa, Mummies sendiri perlu menggemari dua jenis makanan ini dan menjadikannya amalan setiap hari.

9: Mummies juga boleh tawarkan anak jus buah-buahan. Sebaik-baiknya, berikan anak Mummies 100% jus buah-buahan tanpa gula.

BAGAIMANA PULA TIPS GALAKKAN ANAK MAKAN SAYUR?

Buat Jadual

Kanak-kanak perlu makan setiap tiga hingga empat jam iaitu melibatkan tiga kali makan, dua kali makanan ringan, dan banyakkan cecair. Sekiranya Mummies merancang untuk ini, diet anak Mummies akan lebih seimbang dan mereka akan menjadi kurang meragam, kerana mereka tidak akan terkena kelaparan.

Rancang Makan Malam

Jika memikirkan menu mingguan terlalu menakutkan, mulakan dengan dua atau tiga hari pada suatu masa. Makan malam yang baik tidak perlu mewah, tetapi harus seimbang, Roti gandum, nasi, atau pasta, buah atau sayuran dan sumber protein seperti daging tanpa lemak, keju, atau kacang.

Mummies perlu Rasa Dulu

Ia mungkin sukar, cuba jangan komen mengenai apa atau berapa banyak anak-anak Mummies makan. Jadi seneutral yang mungkin. Ingat, Mummies telah melakukan tugasan Mummies sebagai ibu bapa dengan menghidangkan makanan seimbang, anak-anak Mummies bertanggungjawab untuk memakannya. Jika Mummies memainkan berkeras seperti mengatakan “Makan sayur-sayuran anda”, ia tidak akan kekal bagi kanak-kanak.

Perkenalkan Makanan Baru secara Perlahan- lahan

Kanak-kanak secara semula jadi adalah fobia dengan makanan baru. Kadang-kadang mereka perlu membiasakan rasa sebelum makan sesuatu makanan baru. Kanak-kanak sentiasa mahu menjadi seperti wira kegemaran mereka, jadi jika Mummies mengatakan Superman makan sayuran juga, anak Mummies mungkin suka sayuran mereka.

Jadikan Kiraan Pagi

Kebanyakan keluarga tidak makan serat yang cukup setiap hari, dan sarapan pagi adalah waktu yang mudah untuk mendapatkannya. Cari bijirin serat tinggi untuk melengkapkannya segera.

Elakkan Makanan Ringan

Ingat, Mummies bertanggungjawab terhadap makanan yang masuk ke dalam rumah. Dengan pengurangan makanan ringan di sekeliling, Mummies akan memaksa anak Mummies makan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, dan produk tenusu.

Jadi Suri Teladan

Sekiranya Mummies sentiasa menjalani diet atau mempunyai tabiat makan yang tidak menentu, anak Mummies akan membesar memikirkan bahawa tingkah laku seperti ini adalah normal. Jujurlah dengan diri sendiri tentang mesej makanan yang Mummies sampaikan. Percayalah tubuh Mummies memberitahu Mummies apabila Mummies lapar dan apabila Mummies kenyang, dan anak-anak Mummies akan belajar untuk melakukan perkara yang sama.

Cc: hellodoktor.com

https://hellodoktor.com/keibubapaan/kanak-kanak/pemakanan-anak/tip-galakkan-anak-makan-sayur/

Written by Suraya Mothercare & Beauty

More From This Category

LAHIRKAN ANAK BIJAK DENGAN MEMBACA BUKU SEMASA HAMIL!

Benarkah anak akan menjadi lebih bijak apabila ibu mengandung mempunyai tabiat membaca buku? Ikuti perkongisan Suraya Mothercare pada kali ini untuk maklumat lanjut. Wanita hamil sering terdedah kepada maklumat yang berpotensi mengelirukan tentang cara menjadi ibu...

read more

LAHIRKAN ANAK BIJAK DENGAN MEMBACA BUKU SEMASA HAMIL!

Benarkah anak akan menjadi lebih bijak apabila ibu mengandung mempunyai tabiat membaca buku? Ikuti perkongisan Suraya Mothercare pada kali ini untuk maklumat lanjut. Wanita hamil sering terdedah kepada maklumat yang berpotensi mengelirukan tentang cara menjadi ibu...

read more

LAHIRKAN ANAK BIJAK DENGAN MEMBACA BUKU SEMASA HAMIL!

Benarkah anak akan menjadi lebih bijak apabila ibu mengandung mempunyai tabiat membaca buku? Ikuti perkongisan Suraya Mothercare pada kali ini untuk maklumat lanjut. Wanita hamil sering terdedah kepada maklumat yang berpotensi mengelirukan tentang cara menjadi ibu...

read more

0 Comments

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *