petua menyusukan bayi bagi ibu berpuasa

IBU YANG MENYUSUKAN BAYI KETIKA BERPUASA MESTI BACA!

Hi Mummiess! Selamat Berpuasa kepada semua ibu-ibu di luar sana. Semoga dengan keberkatan berpuasa ini dapat mendekatkan diri kita kepada yang Maha Esa.

Mesti ada ibu yang rungsing tentang penyusuan susu ibu pada bulan Ramadhan ini. 

Sekiranya ibu memilih untuk berpuasa semasa menyusu, petua berikut boleh menjadi panduan ibu untuk mengamalkannya dengan cara yang selamat.

Selamat membaca Mummiess! laughing

1. PENGHIDRATAN ADALAH KUNCI PALING UTAMA

Cadangan asas pengambilan cecair untuk ibu menyusu adalah 12 hingga 13 cawan setiap hari, yang bersamaan dengan 3 liter  walaupun ia mungkin berbeza-beza mengikut berat badan ibu. Untuk memastikan kesejahteraan keseluruhan anda dan mengekalkan bekalan susu ibu yang konsisten, cecair anda harus merangkumi minuman, makanan yang kaya dengan air, dan juga sup. Selain itu, menginap di tempat yang terlindung dan sejuk juga membantu.  

Walaupun penting untuk kekal terhidrat, cuba minum secara sederhana kerana minum secara berlebihan akan menyebabkan ibu terlebih air didalam badan dan menyebabkan kekerapan untuk membuang air kecil bertambah. Akibatnya, ibu-ibu akan kehilangan lebih banyak cecair. 

2. IKUT GARIS PANDUAN PEMAKANAN PENYUSUAN SUSU IBU.

Terutamanya semasa berpuasa; ibu yang menyusu perlu mengambil tambahan 500 kalori di atas 2,000 daripada keperluan harian biasa. Pada asasnya, anda perlu mencapai 2,500 kilokalori (kcal) setiap hari apabila menyusu. Mendapatkan lebih sedikit kalori daripada itu boleh menyebabkan bekalan susu yang rendah. 

Diet penyusuan susu ibu yang optimum hanya seimbang dan padat nutrien. Mempunyai pelbagai jenis makanan yang sihat akan memberi manfaat kepada bayi anda, kemudian, untuk menjadi lebih terbuka untuk meneroka makanan pepejal yang berbeza. Berikut adalah beberapa contoh yang perlu diutamakan:

  1. Makanan berbintang: nasi, roti gandum, kentang
  2. Makanan kaya protein: telur, makanan laut, daging, kacang dan biji
  3. Sumber serat: oat, kacang, buah-buahan keseluruhan dan sayur-sayuran berdaun hijau
  4. Produk tenusu: susu keseluruhan, yoghurt penuh lemak, keju
  5. Lemak sihat: alpukat, minyak zaitun, kacang, ikan

Peringatan yang relevan bahawa ibu harus terus mengamalkan diet yang betul, walaupun selepas bayi tidak lagi bergantung secara eksklusif kepada susu ibu dan telah mula makan makanan pepejal. 

3. AMBIL VITAMIN ATAU MAKANAN TAMBAHAN PENTING

Doktor biasanya akan mengesyorkan untuk menambah vitamin dan makanan tambahan harian untuk menambah nutrien yang kurang semasa berpuasa. Berikut adalah senarai nutrien penting yang perlu anda perhatikan:

  1. Kalsium dan Vitamin D
  2. Asid folik
  3. Kumpulan Vitamin B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, dan B12)
  4. Seterika
  5. Asid lemak Omega-3
  6. Iodin

Ibu-ibu boleh mengkonsumsi vitamin tambahan semasa sahur demi meningkatkan bekalan susu pada waktu siang. Mesti bayi gembira dan kenyang semasa menyusu kan Mummies!

4. JANGAN TINGGAL SAHUR

Hidangan sebelum subuh bertujuan untuk menyediakan nutrien dan tenaga yang diperlukan untuk berpuasa siang hari pada bulan Ramadan. Melangkau Sahur bukanlah idea yang baik, terutamanya apabila anda mempunyai bayi untuk dipelihara. Gunakan makanan ini untuk menyediakan badan anda untuk hari puasa yang akan datang dengan mengambil diet yang sihat yang memberi tumpuan kepada memanjangkan kepenuhan dan mengekalkan penghidratan. Menangguhkan waktu Sahur juga boleh berfungsi untuk melambatkan kelaparan.  

5. ELAKKAN LANGKAU RUTIN PEMAKANAN

 Ibu menyusu perlu berpegang pada jadual pemakanan biasa untuk memastikan penyusuan yang konsisten. Dalam kes di mana ibu tidak berada di sekeliling secara fizikal untuk menyusukan bayi atau dia menolaknya, cuba mengepam susu ibu mengikut masa makan yang sama dan simpan dalam beg simpanan untuk kegunaan kemudian. Selagi susu ibu dilepaskan secara rutin, bekalan susu ibu akan berkurangan.

6. DAPATKAN REHAT YANG CUKUP

Penyusuan yang berjaya bergantung bukan sahaja pada kesihatan fizikal anda tetapi juga pada keadaan psikologi. Selain daripada memenuhi keperluan pemakanan, ibu perlu cuba mendapatkan sekurang-kurangnya 8 jam tidur malam untuk mengecas semula. Jika tidur terganggu oleh tingkah laku bayi yang biasanya berlaku, pastikan ibu mengimbangi pada siang hari jika boleh. Berehat sekurang-kurangnya 2 jam sebelum menyusu juga dinasihatkan, supaya menenangkan badan boleh membuat bayi selesa, dengan itu mengurangkan aliran susu ibu.

Jauhkan aktiviti berat seperti senaman yang sengit dan mengangkat berat untuk mengelakkan pembaziran tenaga yang tidak perlu, apabila ibu harus menyimpan seberapa banyak kalori yang boleh untuk membekalkan susu ibu.

7. JAGA KESIHATAN MENTAL

Tekanan yang digabungkan dengan hormon selepas bersalin boleh menimbulkan emosi ibu dengan cara yang negatif, terutamanya untuk ibu-ibu baru.  

Ambil satu langkah pada satu masa dan jangan berasa malu untuk meminta bantuan. Pengalaman menyusu harus menjadi satu yang menyenangkan, oleh itu cuba untuk tidak mengalahkan diri terlalu keras terhadap perkara-perkara yang tidak dapat mengawal. Sekiranya perasaan atau pemikiran gelap mula berlama-lama dalam fikiran ibu-ibu, cari tempat untuk menyatakannya —mungkin melalui cara kreatif seperti jurnal, mempercayai teman yang dipercayai, atau mendapatkan bantuan profesional.

8. PERTIMBANGKAN PUASA SEPARA

Daripada mendedikasikan kepada puasa sebulan penuh, ibu mungkin mahu mengambil mudah semasa menyusu. Rancang untuk berpuasa pada hari-hari alternatif atau khususnya pada hujung minggu, bukannya menolak badan ibu untuk keluar semua. Oleh kerana bayi ibu secara semula jadi melepaskan diri dari susu ibu dari masa ke masa, berpuasa sepanjang Ramadan akan lebih sesuai. 

9. PANTAU DIRI DAN BAYI DENGAN TELITI

Sekiranya ibu merasakan gejala dehidrasi, sudah tiba masanya untuk memanggilnya sehari dan berbuka puasa dengan segera.

  1. Sakit kepala yang teruk dan berasa ringan kepala
  2. Jumlah air kencing yang lebih rendah
  3. Air kencing memaparkan warna kuning yang lebih gelap dan bau yang kuat

Di samping itu, ini adalah tanda-tanda utama untuk mengetahui sama ada bayi  tidak mendapat susu yang mencukupi yang memerlukan lawatan perubatan:

  1. Kehilangan berat badan atau tidak memakai berat badan
  2. Lebih sedikit lampin basah daripada biasa
  3. Bayi menunjukkan perasaan tidak selesa dan sentiasa menangis selepas memberi makan 

Cc; www.homage.com.my

Written by Suraya Mothercare & Beauty

More From This Category

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

Best Cium Baby Tapi AWAS Kulit Si Manja Sangat Sensitif!    Bayi  mempunyai kulit licin dan lembut yang boleh menyebabkan orang sekeliling bayi geram dan ketagihan. Walau bagaimanapun, kulit bayi boleh menjadi kering dan sensitif.  Oleh itu, terdapat...

read more

0 Comments

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *